TERUG NAAR ONS TEAM

Maartje Postma

adviseur

Maartje Postma

adviseur

"Er blijft gelukkig altijd iets nieuws te ontdekken en te leren om ons over te verwonderen."

Het onderwijs zie ik als een dagelijkse ontdekkingstocht. Het avontuur, de uitdaging en de verwondering. Geen dag in het onderwijs is hetzelfde, geen kind is hetzelfde. En juist dat maakt het zo’n mooi en dynamisch vak. Het jonge kind heeft daarbij een speciaal plekje bij mij. Het kind wat de wereld spelend ontdekt en door ons ontdekt wordt. Het onvoorwaardelijke vertrouwen van een kind is een waardevol geschenk waar met beleid door de professional mee omgegaan moet worden. Door de professionals te mogen begeleiden en coachen kan ik mijn steentje bijdragen aan het maken van dit verschil.

Het raakt mij in het onderwijs als je samen het verschil kan maken. Het verschil voor de leerkracht en het verschil voor het kind. Dit heb ik mogen ervaren in het spelend leren in groep 3. Past het kind zich aan jou aan of pas jij je aan het kind aan? Zien wat het jonge kind nodig heeft en daar ook naar kunnen handelen. Samen kennis delen, leergierig zijn, enthousiasme uitstralen en passie overbrengen kunnen het verschil maken.

De kennis van o.a. mijn master Leren en Innoveren, mijn ervaringen in het lesgeven aan het jonge kind en aan pabo-studenten over het jonge kind, gecombineerd met mijn eigen enthousiasme, leergierigheid en ontdekkingsdrang zijn een sterke basis voor ondersteuning en advies.

Het pad wat het kind kiest moet worden aangemoedigd, begeleid vanuit de berm, tools geven waar nodig en gecoacht bij alles wat het kind tegenkomt om mee om te leren gaan.

Sinds oktober 2021 ben ik officiële trainer van de aanpak Zin in Lezen van de Activiteit, Landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs (Zin in Lezen – Home). Zin in Lezen is een aanpak waar de focus voor het kind wordt gelegd op schrijver en lezer worden in een betekenisvolle context. Met Zin in Lezen geef ik je handvatten hoe jij dat proces op een nieuwe manier kunt aanbieden aan al je leerlingen.