Eigenaarschap leerlingen versterken met een groepsvergadering

Dienst

Het systematisch werken met groepsvergaderingen voor leerlingen heeft een grote impact op het gezamenlijk verantwoordelijk zijn en voelen van de leerlingen op het pedagogisch klimaat. In 2 (tot 4) (team-)bijeenkomsten ga je aan de slag met het effectief inzetten van groepsvergaderingen ter versterking van de leerlingparticipatie.

De inhoud van de bijeenkomsten

Leerlingen mogen al echt meepraten op jouw school, het werken met een leerlingenraad is hier onderdeel van. Het werken met groepsvergaderingen, ongeveer 1 keer per 4 á 6 weken, heeft een nog grotere impact op het eigenaarschap van de leerlingen. Als leerkracht denk je tijdens de bijeenkomsten na over het democratisch speelveld (waar mogen leerlingen over meedenken/beslissen) in je groep en kom je tot een opbouw van groep 1 (voorbereidende activiteiten) t/m groep 8 (waar leerlingen de vergaderingen zelf inhoud geven en leiden).

Aan de slag

Wil je meer weten over bovenstaand aanbod of meteen aan de slag? Neem dan contact op met Miranda van Esch via 06 265 245 72 of mirandavanesch@bco-onderwijsadvies.nl, zij helpt je graag verder met een passend aanbod dat aansluit bij jouw vraag.

Kenmerken

  • Groepsvergadering voor leerlingen
  • Bijdrage aan een gezond pedagogisch klimaat