Op bs. De Goede Herder leren kinderen spelend, mét rendement

Auteur: Marc van de Ven Datum: 27 juni, 2022

Spelend leren op een gestructureerde en doelgerichte manier? In groep 1 en 2 van basisschool De Goede Herder in Helmond gebeurt het, dankzij de methodiek Speelplezier. ‘De leerkrachten in groep 3 merken het verschil.’

‘Lekker, ik heb vakantie! Wat zal ik eens gaan doen?’ Juf Inge van de Ven van groep 2 heeft er zin in. Ze zet de zomerhoed op haar hoofd en gaat op in haar rol. De kinderen luisteren geboeid. ‘Ik kan gaan zwemmen, fietsen, buitenspelen. Maar ik heb ook zin om ergens te gaan slapen.’ ‘Logeren’, roept een van de kinderen. Bingo! Het is precies het woord dat Inge met haar spel wil uitleggen. ‘Ja’, zegt ze. ‘Ik ga mijn vriendin bellen of ik mag logeren, of ik mag blijven slapen.’ Ze toetst het nummer in op een denkbeeldige telefoon en begint een gesprek met haar vriendin. ‘Mag ik één of twee nachtjes blijven?’ Ze steekt respectievelijk één en twee vingers op. ‘Twee nachtjes? Jippie!’

Fanatiek meedoen

Na vijf minuten zit dit zogenoemde demonstratiespel erop. Inge staat op en brengt de kinderen al zingend in beweging. In een gezamenlijk pantomimespel nodigt ze hen uit ook een vriendje of vriendinnetje te bellen met de vraag of ze mogen blijven logeren. Ze herhaalt de woorden – vakantie, logeren, ergens anders slapen- en telt met haar vingers weer het aantal nachten. De kinderen spelen fanatiek mee. Daarna spelen de kinderen in groepjes van vier in een van de speelhoeken, die ingericht zijn binnen het thema. Inge hangt de niet-storenketting om en gaat met één groepje aan het werk in het atelier, dit is een van de speelhoeken. De kinderen maken met stokjes en stofjes een tent. Inge spiegelt de handelingen van de kinderen, spreekt haar verwondering en voegt wat nieuws toe, dat de kinderen op hun beurt nadoen.

Dagelijks nieuwe woorden

Manager onderbouw Marieke Raijmakers kijkt er met plezier naar. ‘Inge stimuleert de kinderen in hun spel. Ze zegt niet dat ze haar moeten nadoen.’ Speelplezier bestaat uit drie speelleerroutines, legt ze uit. ‘Voordoen  het demonstratiespel , meedoen – begeleid spelen  en het vrije spel. Iedere dag opnieuw komt dat terug. De speelleerroutines zijn gekoppeld aan een thema. Nu is dat ‘eropuit’. Vandaag gaat het over logeren, morgen pakt Inge haar koffer in, overmorgen reist ze met de trein naar haar vriendin. Iedere dag komen er nieuwe woorden bij. Doordat de kinderen die woorden spelenderwijs leren en deze gedurende de dag steeds weer tegenkomen, blijven ze hangen.’

 

Marieke Raijmakers, manager onderbouw bs. De Goede Herder

‘Het is heel fijn dat Gerlie in de groep komt om de leerkracht te begeleiden en handvatten en tips te geven.’

Marieke Raijmakers, manager onderbouw bs. De Goede Herder

Speelse tussendoortjes

De niet-storenketting helpt om geconcentreerd met een groepje te werken, zonder afgeleid te worden, zegt Inge. ‘Dat werkt heel prettig. Kinderen leren zo ook beter om elkaar te helpen en vragen aan elkaar te stellen.’ Naast de drie speelleerroutines werkt de school dagelijks in kleine groepen met een circuit, in Speelplezier Tussendoortjes genoemd. Marieke: ‘Dat is een doelgericht aanbod van zorgvuldig gekozen activiteiten binnen het thema. Meestal is er dan ook een onderwijsassistent aanwezig, zodat de leerkracht zich op dat groepje kan focussen.’

Structuur en houvast

De Goede Herder gebruikt Speelplezier nu twee jaar. Met veel plezier, zegt Inge. ‘Het geeft structuur en houvast. Een thema duurt ongeveer vier weken. We bereiden dat met alle leerkrachten van groep 1 en 2 voor. We bepalen wat we willen dat de kinderen leren en hoe we het creatief invullen. Meestal trappen we ook gezamenlijk af met bijvoorbeeld een toneelspel.’ Belangrijk bij Speelplezier is dat het thema overal doorgevoerd wordt. Zoals in de speelhoeken. Marieke: ‘In de huishoek leg je bijvoorbeeld een telefoon om te bellen en in de leeshoek liggen boekjes over logeren en kamperen.’ ‘Kinderen nemen regelmatig spullen van huis mee die bij het thema passen’, vult Inge aan.

Betere leerresultaten

Volgens Inge ontwikkelen kinderen zich beter sinds de introductie van Speelplezier. ‘We zien dat ze steeds beter worden in spelen, hun fantasie neemt toe. Ook leren ze goed om samen te werken en samen te spelen. Dat horen we terug van leerkrachten in groep 3. Dat stimuleert om met Speelplezier door te gaan.’

Speelplezier met BCO

De leerkrachten van De Goede Herder zijn in Speelplezier geschoold door Gerlie Bremmers van BCO Onderwijsadvies en -ondersteuning.  Marieke: ‘Het is heel fijn dat Gerlie in de groep komt om de leerkracht te begeleiden en handvatten en tips te geven.’ Marieke zelf is door Gerlie opgeleid tot interne Speelpleziertrainer: zij begeleidt (nieuwe) collega’s en zorgt dat het gedachtegoed levendig blijft en geborgd is.

Ben jij ook nieuwsgierig hoe Speelplezier op jouw school kan werken?

Neem contact op met Gerlie, een van onze gecertificeerde Speelplezier-trainers