Zou deze mammoet in ons lokaal passen?

Uit de praktijk - 27 september 2016 - Door Alice van der Horst

Voor een rekentraject was ik onlangs op bezoek in de klas van Geert Kunen, rekencoördinator en leerkracht van groep 6 op basisschool Sint Jozef in Tegelen. Op een tafeltje lag een gigantisch bot. "Van een mammoet", vertelde Geert. "En daar heb ik natuurlijk meteen een leuke rekenopdracht mee gedaan!"

Het mammoet-bot in de klas van Geert

Eerst hebben de kinderen van groep 6 het bot nauwkeurig opgemeten. Het was wel 70 cm groot. Vervolgens werd het bot gelokaliseerd op een tekening van het skelet van de mammoet. Het was een gedeelte van het bovenbeen.

De plek van het bot in het skelet van de mammoet

En toen kwamen de rekenvragen vanzelf: hoe groot zou de mammoet dan geweest zijn? Zou hij hier door de deur passen? Zou hij in het lokaal kunnen staan? Zo zijn er natuurlijk nog een heleboel vragen te bedenken waarbij flink geschat en gerekend moet worden.

Wat een inspirerende rekenactiviteit! Op zoek naar nog meer rekeninspiratie? Kijk op de Pinterest-pagina van de rekenadviseurs van BCO Onderwijsadvies: www.pinterest.com/rekeninspiratie.

Heb je zelf ook een rekenactiviteit gedaan waar je leerlingen enthousiast van werden? Ik lees hem graag terug in de reacties!

Kristel de Kaart, ex adviseur BCO Onderwijsadvies en -ondersteuning