Spellingonderwijs in Kansrijke Combinatiegroepen

Uit de praktijk - 8 mei 2017 - Door Ruud van der Donk

Basisschool Edith Stein in Zijtaart geeft spellinglessen vorm in Kansrijke Combinatiegroepen. Directeur Christel Ermers en leerkracht Emily Megens ervaren dat het vakmanschap van leerkrachten daardoor meer ruimte krijgt. Christel: ‘Niet de methode staat centraal, maar de leerdoelen en behoeftes van kinderen. Die manier van lesgeven is volgens mij een antwoord op knelpunten waar veel scholen tegenaan lopen.’

Behoeftes van kinderen centraal

Door krimp in de regio werkt Edith Stein met combinatieklassen. ‘Veel leerkrachten hadden het gevoel dat ze voortdurend heen en weer liepen tussen de jaargroepen’, legt Christel Ermers uit. ‘Daarom wilden ze de lessen waar mogelijk verbinden en hun vaardigheden op het gebied van gedifferentieerde instructie en coöperatieve werkvormen opfrissen. Er werd bewust gekozen om dit in een betekenisvolle context te doen, in ons geval het spellingonderwijs.’

Kritisch omgaan met de lesstof

Op verzoek van Christel introduceerde adviseur Mat Custers Kansrijke Combinatiegroepen: een aanpak die leerkrachten ruimte biedt om alle didactische stappen zorgvuldig af te ronden. Behoeftes van kinderen centraal ‘Ondanks dat het verschillende groepen zijn, kun je instructies of werkvormen best met elkaar verbinden’, stelt Mat. ‘Daarbij is het belangrijk dat leerkrachten kritisch omgaan met de lesstof. Als je het doel van je les scherp hebt en de behoeftes van kinderen centraal stelt, hoef je niet alle stappen van een methode zonder meer te volgen. Wie bewust kiest welke oefeningen van toegevoegde waarde zijn, heeft meer tijd om rond te lopen, verlengde instructie te geven, te prikkelen en bij te sturen. Dat is ontzettend waardevol.’

Zinvol aan de slag

Emily Megens, leerkracht in groep 4-5, vond het in eerste instantie lastig om de methode los te laten. ‘Maar nu geeft het juist veel energie. Ik denk niet meer na over op welke bladzijde we zijn, maar duik echt in de leerlijnen. De volgende stap is om dat ook op te pakken bij andere vakken.’ Bij de kinderen constateert Emily een duidelijk effect. ‘Ze voelen aan dat lesstof die we behandelen met spelling zinvol is. En dat zie je terug in hun betrokkenheid, actieve houding, enthousiasme en resultaten. Een grotere opbrengst kun je volgens mij niet realiseren.’

Meer informatie via matcusters@bco-onderwijsadvies.nl

Lees het artikel uit onze nieuwsbrief van mei 2017

"Vorig jaar zat ik in groep 4, maar deed ik eigenlijk nooit mee met groep 5. Nu hebben we vaak lessen samen of werken we in groepjes. Ik vind dat fijner! "

Raf, leerling in groep 5 in schooljaar 2016-2017, basisschool Edith Stein in Zijtaart