Scholing Communiceren met ouders

Uit de praktijk - 19 oktober 2019 - Door Marc van de Ven

Stel: een kind blijft achter in de ontwikkeling. Hoe vertel je het de ouders? Hoe ga je om met weerstand? En hoe zorg je dat ze ook thuis met hun kind werken? In de scholing Communiceren met ouders leerden medewerkers van kinderopvang Spelenderwijs in Geleen het.

‘Ik sta steviger in mijn schoenen’

Vlak na de scholing kon pedagogisch medewerker Kyra Nicolaije het geleerde al in de praktijk brengen. Ze sprak ouders aan omdat zij zich zorgen maakte over de spraaktaalontwikkeling van hun kind. ‘Ouders zeggen dan vaak: ach, dat komt wel’, zegt ze. ‘In het verleden zou ik daarin eerder meegegaan zijn. Nu heb ik geleerd om door te vragen. Ik vroeg hoe zij daar tegenaan keken en of ze thuis een aantal dingen wilden observeren. Dat hebben ze gedaan. Ze zagen het toen ook. Hun kind krijgt nu logopedie.’ Relatie met ouders verbetert De nascholing heeft haar veel gebracht, zegt Kyra. ‘Ik stel open vragen, neem de ouders mee in wat ik zie. Ik observeer hun reactie en speel daarop in. Ook kan ik me nu beter in hun zorgen verplaatsen.’ Ook de relatie met ouders verbetert door haar nieuwe aanpak, merkt ze. ‘Ouders beseffen dat ik een professional ben die het beste met hun kind voorheeft. Moeilijke gesprekken blijven lastig, maar ik voel me zekerder. Thuis gebruik ik de geleerde technieken ook!’

"Je krijgt een theoretisch kader maar leert vooral de praktijk"

Marian Hambeukers, teamleider kinderopvang Spelenderwijs

Elke cursus is maatwerk

Ook de andere deelnemers van Spelenderwijs zijn positief over de cursus, zegt teamleider Marian Hambeukers. Over de inhoud én de lesvorm. ‘Je krijgt een theoretisch kader maar leert vooral de praktijk. Je oefent in rollenspellen met collega’s en krijgt goede feedback, tips en handvatten. BCO luistert goed wat de behoefte is, daar stemmen ze de cursus op af. Dat is fijn samenwerken.’

Meer informatie: jovangelder@bco-onderwijsadvies.nl

Open het artikel uit onze nieuwsbrief van oktober 2019