Meedoen

Uit de praktijk - 21 oktober 2019 - Door Erno Mijland

Wie laaggeletterd is, kan maar met veel moeite meedoen in onze samenleving. Daarom besteden we in onze scholen veel aandacht aan taalverwerving. En daar zijn we best goed in. Maar ondertussen wordt onze samenleving snel, elke dag een stukje digitaler, technischer, complexer. Wat betekent dat voor het doel om jonge mensen zich thuis te laten voelen in de wereld van leren, werken en het alledaagse leven?

Het antwoord is te vinden in het begrip ‘digitale geletterdheid’, niet voor niets een domein in het nieuwe curriculum zoals dat op dit moment voor het Nederlandse onderwijs wordt ontwikkeld. Digitale geletterdheid gaat niet over hippe lessen met kekke kwisjes, lokalen vol technische snufjes, ronkende robots of leerlingen die zich qua schermtijd kunnen meten met professionele programmeurs.

Waar gaat het dan wel om? Om te beginnen om technologie betekenisvol in te zetten als gereedschap, bijvoorbeeld om je gericht te oefenen in taal, rekenen en andere vakken. Om informatie op te zoeken en te verwerken. Zo leer je gereedschap gebruiken door gereedschap te gebruiken. Daarnaast: door wijsheid op te doen, na te denken en het gesprek te hebben over de impact van technologie en media op ons dagelijkse leven, nu en in de toekomst. Digitale geletterdheid gaat over je gezondheid, je veiligheid, het respectvol omgaan met elkaar, je met gezond verstand informeren. En over slimme oplossingen vinden en gebruiken om (samen) verder te komen met je doelen.

We kunnen het aanleren van digitale geletterdheid niet overlaten aan het thuisfront. Dan dreigen de verschillen tussen jonge mensen die wel en die niet mee kunnen doen in de fundamenteel veranderende samenleving steeds groter te worden. Onze scholen zijn dé plek om ook aan digi-taalverwerving te doen. Daarvoor hebben we leraren nodig die mee kunnen doen. Doe, denk en leer je mee?

Deze column verscheen eerder in onze nieuwsbrief van oktober 2019

Het artikel Digitale geletterdheid in onderwijs: Iedereen doet mee in ICT uit het Eindhovens Dagblad van 7 oktober 2019 is een bewerking van deze column.