Maak een gouden start: krachtig in contact

Uit de praktijk - 19 augustus 2019 - Door Ellen van der Heijden

Het schooljaar is net gestart. De schooldeuren staan weer wagenwijd open. Leerkrachten ontvangen enthousiast nieuwe leerlingen en hun ouders. Allen met eenzelfde doel namelijk: een goede basis voor de beste ontwikkeling van het kind. Hoe zorg je er nu voor, in het belang van deze ontwikkeling, dat je met elkaar een gouden start maakt in krachtig in contact?

Ouders, de plaag van het onderwijs?

Pieter Derks zegt ‘ de ware plaag van het onderwijs zijn wij.. de ouders’. 

Een interessante stelling waar zeker een kern van waarheid in zit volgens een aantal leerkrachten. Mogelijk zelfs dat een aantal leerkrachten opgelucht zullen reageren met 'ja, dit bedoel ik nu'. We zien een groeiende tendens van veeleisende ouders, kritische ouders, ouders die hun eigen prins of prinses alle lof geven en niet verder kijken naar het mogelijk ongewenste gedrag van hun eigen kind.

Hebben de leerkrachten voldoende handvatten?

Maar zit hier ook geen andere kant aan? Hebben leerkrachten voldoende kennis, vaardigheden en de juiste houding om met de ouders om te gaan? Is er vanuit de school een helder beleid beschreven, kort en krachtig hoe ouderbetrokkenheid vorm krijgt op school? Is daarbij het verschil tussen ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie goed belicht? En hoe je dan als leerkracht kunt handelen bij gewenst gedrag van ouders (erkennen en waarderen) maar ook hoe je ouders kunt aanspreken op minder gewenst gedrag? Durven leerkrachten dit? Willen leerkrachten dit? Doen leerkrachten dit? Kunnen leerkrachten dit?

Gouden driehoek: leerling, leerkracht en ouders

Het is zeker goed dat ouders zelf in de spiegel kijken, maar het is ook belangrijk dat leerkrachten leren omgaan met alle ouders. Want in een professionele gemeenschap zijn alle ouders onderdeel van de school. Het doel is een gouden driehoek creëren waarin leerling, leerkracht en ouders krachtig in contact zijn. Waar ze kunnen leren en profiteren van en met elkaar in het belang van een goede ontwikkeling van het kind.

Maar hoe werk je als leerkracht aan een goede verhouding tussen ouder, leerkracht en kind? Hoe doe je dat nu? In dit filmpje zie je een voorbeeld van hoe het niet moet, met daarna meteen hoe het wel kan. Waarbij de grote vraag blijft: 'Hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit krachtige contact vorm krijgt in een gouden start?'

Wij gaan graag met jullie aan de slag voor een gouden start

Wij willen jullie graag helpen om hierover als team in dialoog te gaan waarbij diverse invalshoeken mogelijk zijn. Altijd op maat gemaakt, passend bij jullie vraag.

Je kunt dan denken aan:

  • Een start maken met het verschil tussen ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie. Wat is het en hoe willen we dit inrichten op onze school? Wat is daarvoor nodig?
  • Een start vanuit de vaardigheden in communicatie, zowel verbaal als nonverbaal. Hoe communiceer ik als leerkracht? Wat is mijn kwaliteit in communicatie? Wat is mijn uitdaging in communicatie? Wat is mijn allergie of mijn valkuil in communicatie? Hoe reageer ik op ouders die ik als ‘lastig’ beschouw? Wat doe ik juist in mijn communicatie met ouders die ik als prettig ervaar? Wat is van belang in communicatie? De Roos van Leary daarbij gebruikend in de bewustwording van de interactie.
  • Een start maken met een team met de vraag: Hoe willen wij in ons ideaalbeeld met onze ouders omgaan en wat is er nodig om dit te bereiken? Maar ook: hoe zien ouders dit?

Ben je nieuwsgierig geworden? Kijk op de pagina 'Ouderbetrokkenheid' voor meer informatie. Of bel of mail mij via 06 285 320 92 of ellenvanderheijden@bco-onderwijsadvies.nl en ik ga graag met je in gesprek.