Interim-directeur Frank van Erve zet team Mussenberg in Horn in haar kracht - Interimmers met een plus

Uit de praktijk - 14 januari 2020 - Door Guusje Bos

Frank van Erve werkt sinds dit schooljaar bij BCO en is direct gestart als interim-directeur op basisschool de Mussenberg in Horn. Een mooie vliegende start. In dit interview zijn ervaringen en manier van werken.

Je werkt sinds dit schooljaar bij BCO, hoe bevalt het tot nu toe?

Ik ben blij met de kans die ik heb gekregen om direct als interim-directeur aan de slag te gaan op basisschool de Mussenberg in Horn. Naast dit werk begeleid ik een fusietraject bij een andere stichting. Een mooie combinatie en een inspirerende manier om te ontdekken of dit is wat bij mij past en waar ik naar op zoek ben. Tot nu toe bevalt het goed en ik merk dat ik veel energie krijg van mijn werk.

Waarom heb je voor BCO gekozen en ben je niet blijven werken als meerscholendirecteur?

30 jaar ben ik nu werkzaam in het onderwijs, in de functie van leerkracht, intern begeleider tot meerscholendirecteur. Ik was na 5 jaar gewerkt te hebben als meerscholendirecteur bij de stichting Movare op zoek naar een nieuwe uitdaging. In mijn zoektocht kwam ik uit bij interim management en daarom heb ik vorig schooljaar de opleiding interim- en verandermanagement gevolgd bij de ROO in Utrecht.

Wat was de vraag van basisschool de Mussenberg?

De reden dat het college van bestuur van Spolt contact opnam was dat er vlak voor de vakantie op school geen directeur én teamleider meer waren. Het schoolbestuur vroeg daarom aan BCO om een interim-directeur die rust kon brengen en vertrouwen wist te wekken. Uiteindelijk heb ik die rol gedurende 14 weken, 3 dagen per week op me genomen. In mijn interim-periode hebben we het algehele taakbeleid op de kaart gezet en de rol van de interne begeleider verstevigd. De ontstane extra ruimte in de formatie heb ik hiervoor ingezet wat de kwaliteit op de school ten goede kwam. Per 1 december is er een nieuwe directrice benoemd. Na een goede overdracht kon zij met een prettig gevoel aan de slag. Een mooie school met een fijn team om mee te werken!

Hoe heb je het werk als interim-directeur ervaren?

Het was een mooie opdracht waarin ik het team weer in haar kracht heb kunnen zetten, iets waar ik veel energie van krijg. Het vertrouwen van mij en het team was wederzijds waardoor ik de ruimte heb gekregen om echt iets te kunnen betekenen voor de school. Zo heb ik het taakbeleid opnieuw vormgegeven. Ik merkte ook meteen het voordeel van het werken bij BCO omdat ik de expertises van collega’s kan gebruiken om te sparren en onderwijsinhoudelijke zaken af te stemmen.

Wat heb je er van geleerd?

Het is belangrijk om goede afspraken te maken en vooraf te bepalen wat er precies verwacht wordt van mij als interim-schoolleider. Omdat het een functie van tijdelijke aard is, was het belangrijk dat ik geen dingen ging opleggen en niet teveel zelf oppakte. Opvallende zaken in het onderwijs heb ik wel gesignaleerd. Daarnaast is het ook belangrijk om continu te blijven afstemmen met het team en bestuur.

Welke reacties heb je gekregen van de school?

De reactie vanuit de school was positief, dit bleek ook zeker uit het leuke afscheid dat ik in december heb gehad. Ze waren blij met mijn betrokkenheid en oprechte interesse. Daarnaast is het me gelukt om snel rust te creëren binnen het team.

Welke ervaringen uit het verleden heb je meegenomen in je werk?

In het verleden ben ik directeur geweest van twee scholen in Brunssum die gingen fuseren maar weinig tot geen overeenkomsten hadden. Het ging om een Jenaplan-school en een Christelijke school en al snel werd duidelijk dat het ging om twee compleet verschillende werelden. Hier kwamen verschillende problematieken bij elkaar, een interim-directeur zou hier op z'n plaats geweest zijn, ik ben hier als regulier directeur echter 5 jaar gebleven. Wat belangrijk was in mijn rol als directeur was openheid, veel communiceren, belemmeringen letterlijk benoemen en voldoende ruimte geven om te werken aan teamcommunicatie zodat de neuzen dezelfde kant op gingen staan. De kentering van ‘niet willen’ naar enthousiasme kwam eerst bij de leerlingen en het team en doordat de ouders zagen dat de kinderen nergens last van hadden werden zij ook enthousiast. Uiteindelijk heeft het geleid tot een nieuwe missie en visie en nieuw onderwijsconcept. We hebben de goede dingen van beide scholen samengevoegd en we doen het samen en luisteren naar elkaar. Een intensief traject waar ik veel van heb geleerd.

Wat zijn je sterke kanten?

Ik ben een echte doorpakker en pleasen is iets dat niet bij mij past. Ik hou van contact maar wil graag ook mensen verder helpen. In mijn werk heb ik spanning en afwisseling nodig. Ik ga graag procesmatig te werk, kan goed de sfeer aanvoelen waardoor ik snel zie hoe situaties in elkaar zitten en wat er nodig is.

Welk soort opdrachten passen jou het beste?

Opdrachten waar ik blij van word zijn leerkrachten begeleiden, klassenmanagement, orde bewaren in klas, competenties van leerkrachten observeren en ze in hun kracht zetten. Daarnaast word ik ook enthousiast van een visie- en missietraject, fusietrajecten, trajecten die te maken hebben met de professionele cultuur en teamcommunicatie. Wat is er nu mooier dan in een team zowel individuen als het team gezamenlijk in zijn kracht te zetten?

Neem voor meer informatie contact op met Frank van Erve via frankvanerve@bco-onderwijsadvies.nl of 06 34 87 05 09.