Interactiewijzer voor het jonge kind

Uit de praktijk - 1 mei 2016 - Door Martha Ten Hoor-Lem

Kinderen die vaak bazig, meegaand, verlegen of tegendraads reageren, leren op kindcentrum Mozaïek in Helmond gedragsalternatieven kennen. VVE-coach Anke Reijnders en pedagogisch medewerker Lenie van der Vleuten zien kinderen positief veranderen: ‘Dat zo’n vinnig mannetje ineens zorgzaam reageert, is echt fantastisch.’

Je bent niet zo, je doet zo

‘Poppie Mee, Poppie Tegen, Poppie Baasje en Pop Verlegen helpen bij het ontwikkelen van sociale interactievaardigheden. Zo zet Poppie Mee de peuters en kleuters aan tot samenspel en helpt Poppie Tegen ‘nee’ zeggen. Poppie Baasje kan de leiding nemen en laat verlegen kinderen initiatief nemen, terwijl Pop Verlegen kinderen stimuleert soms een stapje terug te doen. Het poppenviertal hoort bij de preventieve methodiek Interactiewijzer voor het jonge kind.

Praktisch hulpmiddel

‘Je bent niet zo, je doet zo. Dus kun je het ook anders doen’, licht Lenie van der Vleuten de poppenmethodiek toe. ‘Poppie Mee is een mooi hulpmiddel om samen spelen en samen delen te ondersteunen. De kinderen kunnen zich met het popje identificeren en pakken het erbij als ze iemand willen helpen of troosten.’

Succesverhalen

Ook het gedrag van leerkrachten en pedagogisch medewerkers is belangrijk. En volgens Gemmie Derksen, senior adviseur bij BCO, ‘draait het eigenlijk om hún houding’. Daarom wordt bewust gekeken naar de pedagogische stijl van het team. ‘Waar zitten valkuilen? Waarom is het gedrag van een kind bij de een opvallender dan bij de ander? Het team van Mozaïek pakte dat goed op.’

VVE-coach Anke Reijnders komt met een voorbeeld. ‘Toen een jongetje zag dat twee andere kindjes werden geplaagd, was zijn eerste reactie: “Hé, jou ga ik stompen.” Dat is negatieve taal waar ik hem beslist op aangesproken zou hebben. Maar door toedoen van Gemmie keek ik er genuanceerder naar. Hij voelde zich sociaal betrokken bij klasgenoten. Daarom stimuleerde ik hem te helpen zonder te stompen.’ Om zulke succesverhalen meer basis te geven kiest Mozaïek bewust voor een doorgaande lijn tussen dagopvang en school. ‘Het gaat om sociale vaardigheden – hoe gaan we met elkaar om? – die het waard zijn om blijvend vast te houden.’ Over de eigenschappen van Poppie Mee maakte kindcentrum Mozaïek een liedje, dat door de kinderen uitbundig wordt meegezongen. Nieuwsgierig?

Bekijk het filmpje:

Meer informatie bij: gemmiederksen@bco-onderwijsadvies.nl en mirandavanesch@bco-onderwijsadvies.nl