Heropening Basisschool Natuurlijk! in Blerick

Uit de praktijk - 1 juni 2020 - Door Marc van de Ven

Na weken thuisonderwijs gingen de basisscholen op 11 mei weer open. Eindelijk! Hoe was dat? Hoe bereidden leerkrachten zich voor? En: wat was fijn aan het thuisonderwijs dat mag blijven? Een inkijkje bij Basisschool Natuurlijk! in Blerick die startte met halve klassen. ‘We zullen meer en meer digitaal doen.’

Al snel nadat minister Arie Slob op 15 maart aankondigde dat de scholen dicht gingen, kwamen de leerkrachten van Natuurlijk! in actie, zegt teamleider Philia Gadiot. ‘In groepjes schoolspullen ophalen, weektaken maken: we hadden het snel op de rit. Kinderen zonder computer thuis kregen een chromebook mee. In de tweede week hadden we al met bijna iedereen digitaal contact via Google Meet. Gaandeweg gaven we ook instructies en boden we nieuwe stof aan. Maar het doel was vooral om de kennis op peil te houden.’

Sociaal-emotionele aspect voorop

Of dat gelukt is, zal de komende weken blijken. 11 mei en de dagen erna stonden in het teken van het sociaal-emotionele aspect. Om goed te herstarten, vroeg de school BCO om handvatten te geven, passend bij de kernwaarden van de school. Adviseur Sigrid Bokkers besprak in online sessies met de teamleden wat zij belangrijk vonden. ‘Welke vragen wil je stellen, hoe begroet je de kinderen?’, aldus Sigrid. ‘Maar ook: hoe zorg je ervoor dat ze consequent hun handen wassen? Ik heb praktische handvatten gegeven. Belangrijk is dat je als leerkracht handelt op een manier die bij jou past.’

" Veel kinderen gedragen zich nu anders, positiever"

Philia Gadiot, teamleider Unit 2 basisschool Natuurlijk! in Blerick

Kinderen opvallend rustig

Dat hebben de leerkrachten gedaan. Zo maakte een leerkracht een high five en boks op een stok van 1,5 meter en koos Fenny van der Sterren, leerkracht groep 5, voor een individuele begroeting. ‘Ik beantwoord wat het kind wil. De ene geeft een high five op afstand, de ander maakt een hartje van de handen, weer iemand anders geeft een knipoog.’ Het was wel wennen, die eerste dag met een halve klas, zegt ze. ‘De kinderen waren opvallend rustig. Ze waren wel blij om weer op school te zijn. Ik ook. Digitaal contact is leuk, maar blijft behelpen.’

De ene helft van de klas communiceert via de postmuur met de andere helft. ‘Ze laten persoonlijke berichtjes achter, echt heel leuk’, zegt leerkracht Fenny van der Sterren.Kinderen houden contact met elkaar

Fenny begon de les met praatkaartjes, een van de tips van Sigrid. In groepjes bespraken de leerlingen wat ze thuis gedaan hadden. ‘Ze vertelden leuke dingen die ze deden of juist misten, zoals sport’, zegt Fenny. ‘Niet over corona. Ik heb gevraagd of ze daarover wilden praten, maar bijna niemand vond dat nodig.’ Een andere tip die Fenny gebruikt is de postmuur. ‘Een kind dat de ene dag op school is, laat hierop een persoonlijk berichtje achter voor iemand die de andere dag komt. Dat kan een vraag zijn, een mopje, zullen we afspreken? Echt heel leuk.’ Ze is trots op haar groep kinderen. ‘Ze zijn flexibel en houden zich netjes aan de looproutes en de regels.’ Veel kinderen gedragen zich anders, positiever, zegt Philia. ‘Iedere groep heeft nu een eigen zone op de speelplaats. Kinderen van groep 8 spelen nu tikkertje met elkaar, terwijl ze in de normale situatie wat hangend puberen.’

Je kunt meer persoonlijke aandacht geven

Fenny merkt ook dat sommige kinderen opbloeien nu ze in een groep van ongeveer dertien kinderen zitten. ‘Ze zijn meer betrokken, ze voelen zich waarschijnlijk veiliger. Ik kan nu ook meer individuele aandacht geven en meer kinderen aan het woord laten. Heel fijn.’ Het thuisonderwijs heeft ook veel gebracht, zegt ze. ‘Je kreeg een inkijkje thuis. Sommigen hadden een rustig plekje en goede begeleiding thuis, bij anderen was het druk en konden de ouders nauwelijks iets betekenen. Je leert de kinderen nog beter kennen.’

Digitale mogelijkheden blijven benutten

Daarnaast zal de school de digitale mogelijkheden meer en meer benutten, vult Philia aan. ‘We waren al bezig met Google Classroom, maar corona heeft het gebruik ervan versneld. Je kunt er opdrachten en instructies inzetten, bestanden delen. Als je een instructie op video opneemt, kan een kind het opnieuw bekijken. Je hoeft het in een klas dan niet steeds te herhalen. Dat geeft ruimte. De eerstvolgende studiedag bespreken we wat we willen vasthouden van het thuisonderwijs.’

Meer informatie bij Sigrid Bokkers via sigridbokkers@bco-onderwijsadvies.nl