Basiskenmerk van de aanpak is dat de leerling vertrekt vanuit een tekst en eindigt in een presentatie. Je wisselt af met allerlei teksttypen en vormen van presentaties, ook digitale presentaties.
Door Snap je taal hebben leerlingen weer plezier in en motivatie voor het lezen en presenteren. Belangrijk, want goed kunnen lezen en een boodschap kunnen overbrengen zijn essentiële vaardigheden om mee te kunnen doen in de samenleving.
We ondersteunen de leerkracht met helder georganiseerde materialen en bronnen waaronder een infographic met een handzame beschrijving voor de leerkracht van de zes onderdelen van ‘Snap je taal’ in doelen per dag en – onder het kopje ‘uitwerking’ – suggesties en aandachtspunten voor de inrichting van de lessen. Daarnaast bieden we didactische (coöperatieve) structuren, kijkwijzers en een bronnenbank voor het vinden van passende, actuele teksten en hebben we een aantal tools voor de leerlingen ontwikkeld.
Ondersteunende tools voor de leerlingen
Volledig voorbereide projecten, samen met de bronnen en materialen word je als leerkracht ontzorgd.
Bij het lezen en verwerken van de tekst gebruiken leerlingen grafische en semantische schema’s. Die helpen om vanuit een leesdoel een tekst te “grijpen” en vervolgens te verwerken.
Met deze posters leren de kinderen wat een effectieve lezer doet en hoe je dat zelf voor, tijdens en na het lezen kunt inzetten.
Kennismaken met Snap je taal?
Download een proefpakket met tekstsnappers van Spelen met boeken (Mariëlle van Rijn). Deze zijn gebaseerd op de werkwijze van Snap je taal en zijn met de handleiding zonder training of implementatietraject, direct in te zetten in je klas.