Zien we nog voldoende kind achter de leerling?

Auteur: BCO Onderwijsadvies en -ondersteuning Datum: 23 november, 2021

In je groep zit een leerling die fysiek en verbaal erg aanwezig is. Vaak storend, soms helpend maar niet altijd het gepaste gedrag in de juiste situatie. Je hebt al van alles geprobeerd. Soms lukt het, vaak ook niet.

Je hebt al van alles uit je rugzak gehaald om de leerling te motiveren voor het werk en zich te houden aan de afspraken. De groep krijgt er meer last van, de ouders van de leerling maken zich zorgen en jij voelt je machteloos. Een oplossing hiervoor hebben we natuurlijk niet direct. Een belangrijke vraag is wel: Zien we nog voldoende het kind achter de leerling?

Het kind achter het gedrag, het kind met zijn/haar behoeftes en het kind achter bijvoorbeeld een ‘stagnerende ontwikkeling’. Wat beweegt deze leerling en wat heeft hij/zij nodig om beter te kunnen functioneren?

Luister hieronder naar de rake woorden die Louis van Gaal spreekt in het korte filmpje van nieuwe leiders. ‘Vanuit vertrouwen kijken en werken met elkaar.’

 

Leider zijn is geen verdienste

Wil je hierover met je collega’s in dialoog? Dan is het HGPD denkkader een prachtig hulpmiddel. Gebruik in je gesprek deze theoretische denkkaders, je eigen praktijk en/of concrete casuïstiek (of een koppeling hierbij). Het denkkader geeft je inzicht in jezelf en in elkaar maar het geeft je ook inzicht in de interactie met de leerling en de afstemming op deze leerling. In gesprek gaan met het kind en de ouders is altijd van belang en geeft je vaak een nieuwe kijk op de situatie.

Meer informatie over of aan de slag met HGPD?

Neem contact met ons op.