WHO: Beperk schermtijd jonge kind

Nieuws - 25 april 2019

Alle zintuigen gebruiken, bewegen, contact maken… het is van groot belang voor de ontwikkeling van het jonge kind. Wat betekent dat voor het gebruik van beeldschermen: televisie, computers en tablets? De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) deed er deze week uitspraak over.

Digitale oppas 

Ze horen er helemaal bij in het leven van nu: de digitale media. Jonge kinderen ontdekken ze spelenderwijs en kunnen vaak al op jonge leeftijd met digitale apparaten overweg. Ze spelen spelletjes, kijken filmpjes, vermaken zichzelf. Voor ouders is een televisie of tablet een ideale digitale oppas. Maar dat heeft een keerzijde: kinderen die veel tijd doorbrengen met het passief kijken naar beeldschermen, lopen het gevaar zich fysiek en geestelijk minder goed te ontwikkelen. De WHO zegt daarom dat de schermtijd voor het jonge kind beperkt zou moeten blijven.  

Vrij en actief bewegen

De WHO geeft concrete richtlijnen: voor kinderen jonger dan 1 jaar raadt de organisatie passief kijken naar entertainment op een scherm af. Voor kinderen van 1 tot 4 jaar geldt een maximum van een uur per dag. Jonge kinderen zouden veel vrij en actief moeten bewegen gedurende de dag. Voor de kinderen van 3 en 4 jaar gaat het om minstens 3 uur per dag, waarvan 1 uur matig tot intensief bewegen. 

Schermtijd 

‘Passief’ en ‘entertainment’ zijn belangrijke begrippen als je over schermtijd spreekt, zegt jonge kind-expert van BCO Onderwijsadvies en-ondersteuning Isa ClaassensDigitale media bieden ook mogelijkheden om actief en educatief bezig te zijn. Voorbeelden zijn het in gesprek gaan met een kind naar aanleiding van het bekijken van een filmpje, samen een (beweeg)game spelen of samen filmpjes en foto’s maken om op een andere manier de wereld te ontdekken. Digitale media bieden veel kansen om de echte wereld dichtbij te halen. Als je het met een kind hebt over pinguïns, biedt het kijken naar het echte dier natuurlijk de meeste leerkansen. Vaak is dat niet mogelijk. Dan is een filmpje oveeen pinguïn in het wild ‘the next best thing.'

Balans 

Voor alle kinderen geldt dat een goede balans tussen relatief passieve, entertainende beeldschermtijd en fysiek en mentaal uitdagende bezigheden, bijdraagt aan een evenwichtige ontwikkeling. Claassens: ‘Professionals in de voor- en vroegschoolse educatie en het vervolg van de basisschool kunnen hier invulling aan geven, enerzijds door ouders te informeren en te ondersteunen, anderzijds door in de eigen omgeving moderne media zodanig in te zetten dat ze de ontwikkeling van het jonge kind bevorderen c.q. niet belemmeren. Bij jonge kinderen kun je digitale media heel goed inzetten om een inhoudelijk thema te ondersteunen. Het is daarbij belangrijk dat kinderen samen met volwassenen kijken naar deze media en er na afloop over in gesprek gaan. Op die manier worden digitale media educatief ingezet. En ja, dat is dus daadwerkelijk iets anders dan een digitale oppas. 

Lees meer over onze dienst: Jonge kinderen: de wereld ontdekken met ict

Klik hier voor het persbericht van de WHO.