Onze nieuwsbrief

Onze nieuwsbrief

Drie keer per jaar versturen wij een nieuwsbrief met een aantal praktijkverhalen uit het primair onderwijs en de voor- en vroegschoolse educatie. Deze papieren nieuwsbrief verspreiden wij naar de VVE-locaties en scholen voor PO in ons werkgebied.

Onze digitale update

Naast onze papieren nieuwsbrief versturen wij regelmatig een digitale update met ons aanbod voor de voor- en vroegschoolse educatie en het primair en voortgezet onderwijs. Daarnaast ontvang je uitnodigingen voor seminars en informatiebijeenkomsten. Klik hier om je in te schrijven voor deze digitale update.

Verstuurde nieuwsbrieven

Hieronder een overzicht van de nieuwsbrieven die wij in het verleden hebben verstuurd. Klik op de titel van elke nieuwsbrief om deze te openen als pdf.

Nieuwsbrief oktober 2018

In deze editie de volgende praktijkverhalen:

  • Onderwijs vanuit leerlijnen (Basisschool De Kiem in Heesch)
  • Column Innoveerkracht
  • i-Coaches stimuleren digitale geletterdheid (Stichting Best Onderwijs)
  • Adviseurs als interim teamleider, bestuurder en directeur
  • Groei van opvang naar ontwikkeling (Kinder Opvang Kerkrade)

Nieuwsbrief april 2018

In dit themanummer 'Gepersonaliseerd leren' de volgende praktijkverhalen:

  • Werken in units met inzet van ict en aansluiting van de taalmethode op IPC-thema's (Basisschool 't Stekske in Langenboom)
  • Column Innoveerkracht
  • Onderwijs van basisschool Tarcisius in Heerlen gestoeld op vier pijlers, waaronder onderzoekend leren
  • Vakleerkrachten en Snappet geven leerlingen meer regie in rekenonderwijs (Basisschool Pius X in Oss)
  • Tool voor ondersteuning op weg naar gepersonaliseerd leren

Nieuwsbrief januari 2018

In deze editie de volgende praktijkverhalen:

  • Leesweek (Basisschool 't Palet in Blerick)
  • Slim spelaanbod in de onderbouw (Basisschool Brandevoort in Helmond)
  • Leidinggeven aan verandering (Basisschool De Violier in Maasbree)
  • Column Innoveerkracht
  • Opleiding VVE-bekwaam (Kindercentrum Huize Zeldenrust in Horst)

Nieuwsbrief november 2017

In deze editie de volgende praktijkverhalen:

  • ICT-vaardigheden bovenbouw benut (Basisschool St. Odulfus in Helmond)
  • Traject De Vreedzame School (Basisschool Lambertus in Swalmen)
  • Coöperatief werken aan woordenschat (Basisschool Silvester-Bernadette in Helmond)
  • Teamfoto in 1 dag (Basisschool Online in Eindhoven)
  • Column Innoveerkracht
  • Oudercursus (Peuterspeelzaal Mengelmoes in Roermond)

Nieuwsbrief mei 2017

In deze editie de volgende praktijkverhalen:

  • Doelenmuur voor kleuters (Basisschool De Regenboog in Schaijk)
  • Onderzoekend leren met (digitaal) mindmappen (Basisschool Hulsberg)
  • Alles onder een dak (IKC de triviant)
  • Spellingonderwijs in Kansrijke Combinatiegroepen (Basisschool Edith Stein in Zijtaart)
  • Beter rekenonderwijs door meer vakmanschap (Basisschool De Laak in Wamel)
  • Column Innoveerkracht
  • Weert pakt leesproblemen aan met Bouw!

Nieuwsbrief januari 2017

In deze editie de volgende praktijkverhalen:

• Taakspel (Basisschool De Rank in Helmond)
• Ontwikkeling tot Taalexpertisecentrum (Taal&lent en Groeneveldschool in Venlo) 
• Teamtraining (De Crijnsschool in Nuenen)
• BCO, ook voor advies aan ouders
• Column Innoveerkracht 
• App ‘My Story’ in schakelklas 1-2 (Basisschool De Stroom in Helmond)

Nieuwsbrief oktober 2016

In deze editie de volgende praktijkverhalen:

• Begrijpend lezen met zelfgekozen teksten (Basisschool Dierdonk in Helmond)
• Leerkrachten ontwikkelen eigen groepsplan (Petrus' Bandenschool in Venray)
• Onderzoekend leren (Extralent in Blerick en de Mariaschool in Tienray)
• Blended leren (Basisschool Christoffel in Den Haag)
• Column Erno Mijland
• Pilot rekenen in groep 2-3 (Basisschool De Elsenhof in Wagenberg)

Nieuwsbrief mei 2016

In deze editie de volgende praktijkverhalen:

  • Opleiding coördinator sociaal veilige school
  • Een rekenles met hoge opbrengsten (Basisschool De Laak in Wamel)
  • Peter de Jong: onze nieuwe directeur
  • Themagroepsplan groep 1 en 2 (Basisschool De Violier Echt)
  • Column Erno Mijland
  • Interactiewijzer jonge kind (Kindcentrum Mozaïek in Helmond)

Nieuwsbrief januari 2016

In deze editie de volgende praktijkverhalen:

  • Steungroepaanpak (Basisschool Taal & Lent in Venlo)
  • Goed rekenonderwijs in sterk gedifferentieerde groepen, kansrijke combinatiegroepen (Basisschool De Laak in Wamel)
  • Enthousiasme creëren voor lezen (Basisschool Westwijzer Helmond)
  • Workshop Bouwen aan de Bouwhoek (Basisschool Onder de Linde in Hegelsom)
  • Column Erno Mijland
  • Workshop Mooi gebaar, praten met gebaren (peuterspeelzaal 't Baanbengelke Heerlen)

Nieuwsbrief november 2015

 In deze editie de volgende praktijkverhalen:

  • Ingrid Goossens van basisschool Westwijzer in Helmond over haar topklas;
  • Bernard van GIls en Mira Ooijen van de Kennedyschool in Fijnaart over hun ervaringen met VAL Junior;
  • Laurens Houtakkers (voormalig leerkracht) van basisschool Harlekijn in Baexem en Ineke van Denderen van Jenaplanschool de Klink in Grathem over hun succes om de betrokkenheid van kinderen te verhogen door toepassen van onderzoekend leren; 
  • Lindy Giesberts van SBO Focus in Venray en de ouders Mariëlle Xhofleer en Femke Bouten over het stimuleren van ouderbetrokkenheid via PBS;
  • en de ervaringen van Fia Verhagen en Ineke Brombacher van basisschool KlimWijs met een VVE-audit.

Nieuwsbrief mei 2015

In deze editie de volgende praktijkverhalen:

  • Continu het positieve stimuleren (PBS op Montessorischool Venray)
  • Mgr. Hanssenschool Hoensbroek verbetert rekenonderwijs
  • Je kunt nooit zo digiknap zijn als je leerlingen (TELS Femke Cools)
  • Onderbouw De Hommel Venray gooit het roer om
  • Verkort VVE-traject Uk & Puk (De Tamboerijn Roggel)

Nieuwsbrief januari 2015

In deze editie de volgende praktijkverhalen:

  • Digitale mogelijkheden om leren te versnellen (FIT-traject)
  • Teamleren met Lesson Study (NATUURLIJK! Blerick)
  • Crijnsschool zet in op meervoudige intelligentie
  • Leesplezier is de grondslag van alles (leeskring)
  • Van meeleven tot en met meebeslissen (ouderbetrokkenheid in Elsloo)
  • Taalspurt in de schakelklas van obs 't Hout in Helmond
  • Samenwerking voor het kind (VVE-beleid in de gemeente Beesel)

Nieuwsbrief november 2014

In deze editie de volgende praktijkverhalen:

  • Excelleren met excellente leerlingen (ONDERZOEKEND excelLEREN)
  • Versnellen zonder drempel
  • Gespreksvoering met excellente leerlingen (MY POD)
  • Samen werken aan persoonlijk en resultaatgericht leiderschap (Fortior)
  • Ik zag mijn enthousiasme groeien (Samen rekenen in Kansrijke Combinatiegroepen)
  • Ondersteuning voor opbrengstgericht werken (digitale VVE-monitor Brunssum)

Downloads