Digitale geletterdheid

Thema

Digitale geletterdheid is zowel voor leerlingen als voor leraren van steeds groter belang in onze ‘fundamenteel gemedialiseerde wereld’ (Raad voor Cultuur). Beiden hebben kennis, vaardigheden en een houding nodig om nu en in de toekomst om te gaan met de digitale wereld.

Om mee te kunnen doen in de samenleving van nu moet je slim en verstandig gebruik kunnen maken  van het internet om informatie te vinden en te verwerken. Hoe herken je risicovolle situaties op sociale media? Hoe gebruik je passende digitale gereedschappen, zoals een camera, een tekstverwerker of spraakherkenning.

Het leergebied digitale geletterdheid bestaat uit vier elementen:

  • ict-basisvaardigheden: het kunnen gebruiken van essentiële hardware en software
  • informatievaardigheden: het kunnen vinden, begrijpen en verwerken van (digitaal aangeboden) informatie
  • mediawijsheid: het kritisch en slim gebruiken van media
  • computational thinking: het begrijpen van hoe programmeertaal computers opdrachten kan laten uitvoeren

Als leraar heb je voldoende kennis, vaardigheden en een houding nodig om leerlingen digitale geletterdheid bij te kunnen brengen. Daarnaast kun je je lessen verrijken met digitaal ondersteunde activerende werkvormen en je werk verlichten (‘slimmer werken’) met digitale toepassingen. Je kunt de digitale wereld verder gebruiken voor je professionalisering. Vind goede bronnen, leer van collega’s en wissel uit in online fora, gebruik video om te kunnen reflecteren op je handelen in de klas (‘lesson study’).

Wil je met je team of als schoolleider(s):

  • een eigen visie vormen op het leergebied digitale geletterdheid?
  • vanuit een 0-meting haalbare ontwikkeldoelen met een daarbij horende aanpak formuleren?
  • actuele kennis en inzichten opdoen?
  • een curriculum opbouwen met bijbehorende bronnen, bijvoorbeeld gekoppeld aan taal en wereldoriëntatie?
  • inspirerende leeractiviteiten ontwerpen?

De specialisten digitale geletterdheid van BCO Onderwijsadvies en -ondersteuning gaan graag met je in gesprek. De contactgegevens vind je hiernaast.

Lees ook over de tweejarige incompany-opleiding voor iCoaches die we verzorgen voor stichting Best Onderwijs. Bestuurder Willem Kock: ‘Een goede iCoach oach is nieuwsgierig, kijkt hoe leerlingen en leerkrachten leren en hoe ict kan bijdragen aan een goede les.’