Workshopaanbod Jonge Kind

Dienst

Toe aan een kort inspiratiemoment? Bekijk ons aanbod van praktische, inspirerende workshops voor het jonge kind.

Bouwen aan de bouwhoek

In deze workshop nemen we de bouwhoek onder de loep. We bespreken de bouwontwikkeling van jonge kinderen en de materialen die daarbij horen. We bekijken welke vaardigheden nodig zijn om het spel in de bouwhoek te begeleiden. Zowel voor jongens als voor meisjes. 

Filmpje Barbie in de bouwhoek

In onderstaand filmpje laat onze adviseur José Hillen samen met Daniëlle Douven van BS Onder de Linde zien hoe je van deze ‘typische jongenshoek’ een creatieve spelomgeving voor jongens én meisjes maakt.

ICT met jonge kinderen

In deze workshop verkennen we eerst samen de visie op ICT en het jonge kind. We bekijken met welke overtuiging en doelen je ICT bij jonge kinderen kunt inzetten. Daarna oriënteren we ons op enkele bij onze visie passende apps en maken plannen om deze in een groep met jonge kinderen in te zetten.

Filmpje Taalstimulering bij kleuters met tablets? Gewoon doen!

In onderstaand filmpje deelt onze adviseur Lia van Haren, samen met Tessa Hendriks, haar ervaringen met ICT en haar visie op digitale leermiddelen.

Ouderbetrokkenheid en ICT

De wereld en onze samenleving veranderen door de massale inzet van ICT en sociale media. We communiceren steeds meer digitaal via moderne apparatuur. We checken snel het laatste nieuws, google-en handige feiten en lezen de belevenissen van vrienden en bekenden. Allemaal in een handomdraai. Zouden we deze ontwikkeling ook in kunnen zetten om ouderbetrokkenheid (de ouder weet wat we aan het doen zijn op onze locatie), ouderparticipatie (we weten de ouders vaker te verleiden naar onze locatie toe te komen) en ontwikkeling van kinderen (we zetten sociale media in om te stimuleren, dat ook thuis ontwikkelingsstimulerende activiteiten worden gedaan) te stimuleren? Ja zeker! We gaan het samen verkennen.  

Spelen en leren met modder en takjes

Natuur daagt kinderen uit tot exploreren en bewegen. Flora en fauna maken kinderen nieuwsgierig. Elk kind ‘leert’ er op zijn/haar eigen manier en in eigen tempo.
Deze interactieve workshop is voor iedereen die geïnteresseerd is in het tot stand brengen of verfraaien van een groene natuurlijke speelruimte voor jonge kinderen. Welke competenties ontwikkelen kinderen tijdens hun ontdekkingstocht door de natuur? Hoe ga je om met risico’s die hieraan verbonden zijn? Welke stadia dien je te doorlopen bij de inrichting? Een praktische workshop voor wie gelooft in de eigen ontwikkelkracht van kinderen in interactie met de natuur.

Poppenspel in je groep

In deze workshop zie en ervaar je het effect van het gebruik van poppen en knuffels bij het themagericht werken in je groep. Poppen en knuffels verhogen de betrokkenheid van de kinderen en zijn een uitstekend middel bij het uitbreiden van de woordenschat en het stimuleren van de spelontwikkeling van de kinderen in de groep. Door het spel- en taalniveau aan te passen aan de ontwikkelingsleeftijd van de kinderen biedt poppenspel meerwaarde bij baby’s, peuters en kleuters én bij kinderen die Nederlands als tweede taal moeten verwerven.

In de workshop wordt gedemonstreerd hoe een spelthema kan worden ingeleid en uitbreid met poppenspel in de grote en kleine kring en hoe het poppenspel kan worden ingezet in de begeleide activiteit met de kleine groep. Er worden suggesties gegeven voor het spelen aan de hand van een prentenboek.

Mooi gebaar

Na een korte inleiding over het nut en de meerwaarde van gebaren in de communicatie met jonge kinderen, gaan we praktisch aan de slag. In deze workshop leer je een flink aantal gebaren binnen de context van activiteiten als zingen en voorlezen m.b.v. liedjes en boeken uit diverse thema's.

De gebaren zijn meteen te gebruiken in je groep kinderen 0-6 jaar. Ze ondersteunen jullie contact met elkaar en de taalontwikkeling.

Plezier verzekerd!

Ervaring uit de praktijk

Hanny Mordant van peuterspeelzaal 't Baanbengelke in Heerlen merkt dat kinderen woorden sneller leren sinds ze ondersteunende gebaren gebruikt. Ze volgde de gebarenworkshop van BCO en O2 Onderwijsadvies. Lees het artikel uit onze nieuwsbrief van januari 2016.

Spelen en leren met voelbeest HAP

Maak kennis met HAP! HAP (een voelbeest dat u zeer gemakkelijk zelf kunt maken) neemt u tijdens deze workshop mee in zijn wereld van speelse activiteiten. HAP houdt van activiteiten met nieuw te leren woorden en is dolgraag bezig met beginnende geletterdheid en beginnende gecijferdheid. Hij kent heel veel spelletjes! HAP kan niet wachten om zijn wereld aan u te laten zien! Komt u kennismaken met HAP? 

Ik begrijp het helemaal

Leerkrachten lezen vaak (interactief) voor. Maar wordt er ook gericht aandacht besteed aan begrijpend luisteren?  Begrijpend luisteren is een voorloper van het begrijpend leesproces dat in de hogere leerjaren van het basisonderwijs veel aandacht krijgt. Het is belangrijk om met jonge kinderen al te werken aan verhaalbegrip afgestemd op niveau. Tijdens deze workshop beoordelen de deelnemers aan de hand van een aantal criteria met elkaar welke boeken en teksten geschikt zijn voor begrijpend luisteren bij jonge kinderen. Daarnaast wordt ingegaan op het belang van het gebruik van moeilijke teksten, het stellen van vragen op een hoger denkniveau en het oefenen van leesstrategieën met jonge kinderen. 

Interactiewijzer werk je mee of ben je tegen?

In deze workshop gaan we in op sociale vaardigheden van jonge kinderen gezien vanuit de Interactiewijzer. De Interactiewijzer is een preventief programma voor peuters en kleuters om de kinderen sociale vaardigheden aan te leren. Uitgangspunt is dat jonge kinderen zich nog niet zo goed kunnen ‘verplaatsen in de ander’, maar dat ze wel in ontwikkeling zijn. Jonge kinderen kunnen in hun ontwikkeling geholpen worden door gedrag aan hen te benoemen, het laten herkennen in verschillende situaties en ook gedrag waar nodig te leren toepassen. Dat gebeurt met allerlei ‘poppies’.

Ervaring uit de praktijk

Over de eigenschappen van Poppie Mee maakte kindcentrum Mozaïek in Helmond een liedje, dat door de kinderen uitbundig wordt meegezongen. Bekijk het filmpje en lees het artikel uit onze nieuwsbrief van mei 2016.

Lees meer over de interactiewijzer

Werken met spelscripts

Het werken met spelscripts is een manier om spel van kinderen in de huishoek te verrijken en/of te verbeteren. Naast informatie over wat spelscripts zijn en hoe u die kunnen gebruiken in uw praktijk, gaan we zelf aan de slag. Er worden diverse spelscripts uit de praktijk gepresenteerd die u morgen in uw praktijk kunt toepassen! 

De wenskist in de lees-schrijfhoek?

Oma is bijna jarig…Wil jij een mooie wens voor haar maken? Ga maar eens kijken in de lees-/schrijfhoek, daar staat een prachtige Wenskist.  Je kunt er zelf een mooie verjaardagskaart voor oma maken!

Met de Wenskist verrassen of troosten leerlingen iemand met een zelfbedachte wens. Op die manier communiceren ze in geschreven taal. In deze workshop wordt u geïnspireerd om te gaan werken met betekenisvolle lees-schrijfhoeken in uw groep. De tussendoelen beginnende geletterdheid en de schrijfontwikkeling bij jonge kinderen wordt besproken. 

 

Zit jouw onderwerp er niet bij? Vraag een van onze adviseurs en wij verkennen vrijblijvend de wensen en mogelijkheden.

Bekijk ons aanbod voor jonge kind