Ontwikkelen van gedeeld leiderschap

Dienst

Het leiderschap van de school berust bij jou als directeur of teamleider. Je hebt hiervoor bevoegdheden, taken en verantwoordelijkheden gekregen. Die jij moet waarmaken. Hoe doe je dat? Wat is effectief voor jou en voor de schoolontwikkeling. Blijf je ‘lonely at the top’ of deel je leiderschap?

Delen van leiderschap = vermenigvuldigen van ontwikkelkracht

Gedeeld leiderschap versterkt jouw leiderschap en biedt ruimte en erkenning voor de talenten van collega’s. Je geeft invulling aan de veel gehoorde wens om de aanwezige kwaliteiten binnen de school te benutten. Daarmee verbreed je het draagvlak en versterk je de ontwikkelkracht van je team. Delen van leiderschap = vermenigvuldigen van ontwikkelkracht.
Geef je daarmee de leiding uit handen? Nee, je geeft anders leiding. Met de nadruk op onderwijskundig leiderschap en de onderwijskundige ontwikkeling van je school. Iets waar veel om gevraagd wordt maar vaak moeilijk blijkt te realiseren.

BCO Onderwijsadvies heeft een samenhangende aanpak met 4 pijlers ontwikkeld om het delen van leiderschap effectief vorm te geven. Het resultaat is versterking van de professionele cultuur door erkenning en benutting van de kwaliteiten van teamleden, meer leren met elkaar en focus op leerwinst bij de kinderen. Wil je weten wat deze aanpak voor jou en je school kan betekenen neem dan contact op voor een gratis scan van jouw school op de 4 pijlers van onze aanpak.