Leren reflecteren op onderzoekend leren

Dienst

Vaak schiet het er een beetje bij in. Je bent klaar met je les en dan moet je ook nog evalueren. Je hebt al zo weinig tijd. Toch weet je dat er nog leerwinst te behalen valt voor de kinderen als je even stil staat bij hetgeen er gedaan is. Maar hoe doe je dat tijdens het onderzoekend leren?

Onderzoekend leren levert zoveel meer op als je met je leerlingen reflecteert op wat ze onderzocht hebben. Je geeft op deze manier ‘taal’ aan hun ontdekkingen. Je helpt kinderen een verdiept inzicht te krijgen. Het borgen van kennis en de gebruikte leerstrategieën staat voorop.

De workshop

We komen naar je toe en werken op locatie. 

In een workshop van ongeveer twee uur oefen je samen met je collega’s binnen een eigen thema met diverse werkvormen die uitnodigen tot reflecteren zoals een conceptline, opinionline of gedragspatroongrafiek. Je ervaart zelf wat de kinderen ervaren. Je neemt zelf diverse perspectieven in en werkt met vragen als:

  • Klopt deze informatie?
  • Klopte mijn voorspelling?
  • Wat weet ik zeker?
  • Wat denk ik dat er gebeurd is?
  • Herken ik een patroon?
  • Wat kan invloed op het resultaat hebben gehad?
  • Wat kun je met deze kennis in de praktijk doen?

De opbrengsten

Na afloop van de workshop herken je de mogelijkheden tot reflectie binnen de diverse fasen van onderzoekend leren. Daarnaast heb je een aantal werkvormen met concrete vragen ter beschikking die je helpen de kinderen in reflectie te brengen.

Interesse of meer informatie?

BCO Onderwijsadvies heeft de nodige ervaring op het gebied van onderzoekend (en ontwerpend) leren. We beschouwen onderzoekend leren als een didactiek die gebruik maakt van de interesses en motivatie van kinderen en daardoor zorgt voor de nodige uitdaging en eigenaarschap. We verzorgen complete trajecten waarin we werken aan je leerkrachtvaardigheden. Dit specifieke onderdeel hebben we eruit gelicht omdat het in elk domein in te zetten is.

Heb je interesse in het volgen van de workshop of wil je meer weten? Neem vrijblijvend contact op met Lana Goossens via lanagoossens@bco-onderwijsadvies.nl of 06-28529782 .

Kenmerken

  • Werkvormen voor reflectie
  • Metacognitie
  • Executieve vaardigheden
  • 21e eeuwse vaardigheden