Over onsBlog

Ontzorgen

Erno Mijland 31 oktober 2017

Leerkrachten in het basisonderwijs horen bij de groep werkenden met de hoogste ervaren werkdruk. Als adviseurs zien en horen we dat terug in verhalen over burnouts, hoog ziekteverzuim, zuchtende gezichten in de medewerkerskamer of teambijeenkomst. Verklaringen zijn er genoeg. Leerkrachten voelen zich nogal eens brandweermensen. Er valt altijd wel een brandje te blussen; brandpreventie en nablussen kosten veel tijd en energie.

Denk verder aan de administratieve last, die vooral lastig is als je je turfsmurf waant; een boekhouder die data inklopt waar degene om wie het allemaal draait, het kind, niets aan heeft. De lage waardering voor het beroep doet er nog een schepje bovenop. Het zit waarschijnlijk ook in het karakter van de onderwijsprofessional. Veel leerkrachten hebben ‘zorgen voor’ in hun DNA. Zorgen voor kinderen voorop, maar ook voor elkaar binnen een team. Zorgen voor is hard werken. In combinatie met ‘het goed willen doen’ is ‘zorgen voor’ een licht ontvlambaar goedje.

Ik herken het maar al te goed. Op mijn levenspad ben ik twee keer behoorlijk onderuit gegaan. In beide gevallen sloeg ik door in het zorgen voor anderen ten koste van mezelf. Harde lessen, gelukkig alweer ruim twintig jaar geleden. Kennelijk heb ik er iets van geleerd. Ergens onder mijn schedeldak hangt nu een tegeltje met een lampje erboven: ‘Alleen als je goed voor jezelf zorgt, kun je goed voor anderen zorgen.’

Goed voor jezelf zorgen is onder andere: ontzorgen. Ontzorgen is een werkwoord, dat begint met jezelf actief vragen stellen. Is alles wat ik doe wel echt nodig? Moet ik het wel zelf doen? Kan ik meer de dingen doen die me energie geven en kunnen die andere dingen dan gedaan worden door iemand die erg moe wordt van wat ik graag doe, maar die andere dingen juist heerlijk vindt? Het is ook: loslaten wat niet binnen je ‘span of control’ valt.

Op school, in de klas zie ik nog twee ontzorgdeuren wagenwijd openstaan, waarvan de drempels kennelijk erg hoog zijn. Eén: laat technologie voor je werken. Tijdrovend papierwerk, automatiseerbare processen… steek tijd in digitale oplossingen en verdien die investering dubbel en dwars terug. Twee: laat leerlingen meer voor je (en voor zichzelf) werken. Denk aan vormen van tutorleren of hulp bij het voorbereiden van digitaal lesmateriaal. Meer tips: tiny.cc/ontzorgen 
Bijvangst: ze leren er meer van en het vergroot de betrokkenheid. Ontzorgd je werk doen maakt het leraarschap weer wat het kan zijn: een van de mooiste beroepen die er zijn. Hulp nodig bij het ontzorgen? Ik help je graag. Noem het: ‘zorgen voor’...

Dit blog is eerder verschenen in onze nieuwsbrief van november 2017

Er zijn 0 reacties

Wij horen graag uw mening, laat een reactie achter

Velden met een * zijn verplicht.