Over onsBlog

Hoe geef je als schoolleider leiding richting gepersonaliseerd leren?

Miranda Peeters 9 maart 2018

Voor gepersonaliseerd onderwijs is geen blauwdruk. Dat vraagt dus om een eigen ontwerp, afgestemd op de eigen leerlingenpopulatie en omgeving van jouw school. Maar hoe doe je dat? Wij willen daar graag met jullie in optrekken. Daarom voerden we in januari en februari rondetafelgesprekken met schoolleiders.

Wat is voor jou gepersonaliseerd leren? Hoe geef je leiding aan ontwikkelingen met betrekking tot gepersonaliseerd leren? Wat wil je bereiken? Hoe ziet dat eruit? Waar staat je team? Hoe worden leerkrachten eigenaar van deze ontwikkeling?
Met zo’n 20 schoolleiders van scholen in Nijmegen tot Maastricht gingen we over deze vragen in gesprek om zicht te krijgen op wat zij belangrijk, voorwaardelijk, uitdagend, maar ook pittig vinden bij het leiding geven aan gepersonaliseerd leren van leerkrachten én kinderen.

De schoolleiders die we spraken bleken liever te spreken van persoonlijke ontwikkeling of kindgericht onderwijs in plaats van gepersonaliseerd leren. Enkele uitspraken over wat zij belangrijk vinden in de ontwikkeling hier naartoe:

  • 'Benoem gezamenlijke, inspirerende streefbeelden.'
  • 'Zorg dat die beelden bij de teamleden komen en ga daarvoor met je team de wereld in.'
  • 'Geen eigenaarschap bij de leerkracht, geen eigenaarschap bij de leerlingen!'
  • 'Als ruimte wordt geboden, pakken leerkrachten de leiding. Dat wordt geaccepteerd, omdat het gezamenlijk is besloten.'
  • 'Laat leerkrachten zichtbaar maken hoe ze bezig zijn geweest met het vergroten van de verantwoordelijkheid van de leerlingen.'
  • 'Start ook eens met thema’s die al goed gaan; uitproberen is dan makkelijker.'
  • 'Faciliteer / stimuleer ontmoetingen tussen leerkrachten om lessen samen voor te bereiden, of voor collegiale consultaties.'
  • 'Geef ruimte om eigenaarschap in te vullen vanuit een growth mindset: fouten maken mag!'
  • 'Alles mag, als het maar bijdraagt aan het eigenaarschap van leerlingen.'
  • 'Heb vertrouwen in het vakmanschap van het team.'
  • 'Volg je personeel goed en maak keuzes als teamleden zich niet ontwikkelen. Een zes is niet voldoende.'
  • 'Blijf steeds opnieuw iedereen richten op de bedoeling van de school.'
  • 'Maak gebruik van data en stel op basis daarvan gezamenlijk je aanpak en doelen bij.'
  • 'Je moet voortdurend onderzoeken of de manier waarop je nu werkt nog leidt tot wat je wilt.'

Tool gepersonaliseerd leren

Met hun uitspraken gaan we een tool ontwerpen die jou als schoolleider helpt focus te krijgen en houden in de schoolontwikkeling en zo de juiste prioriteiten te stellen. We hebben het eerste ontwerp van de tool besproken met één van de innovatoren van de Synergieschool in Roermond. Vanaf april leggen we ons prototype voor aan schoolleiders voor feedback.

Wil je met ons meedenken of wil je meer informatie? Neem dan contact op met Miranda Peeters via mirandapeeters@bco-onderwijsadvies.nl of 06-43361232.

Er is 1 reactie

17 maart 2018 - John Schulpen schreef:

Als een van de deelnemers bij een van de gesprekken wil ik aangeven dat deze samenvatting in jullie blog herkenbaar is. Ik ben nieuwsgierig naar de tool. Veel succes hiermee.

Wij horen graag uw mening, laat een reactie achter

Velden met een * zijn verplicht.