Over onsBlog

8 tips om het leesplezier te stimuleren

Sandra van den Boogaard - Verrijt 27 februari 2018

‘Kinderen lezen te weinig’, dit nieuws werd onlangs gebracht in het journaal. Hierdoor zouden veel kinderen meer risico lopen op laaggeletterdheid. Motivatie is de belangrijkste factor voor succes. Daarom hebben we een aantal tips op een rijtje gezet om het leesplezier te stimuleren.

  1. Interesse: Laat het lezen aansluiten bij de interesses van de leerling. Kinderen zien de lol van lezen pas in als het verhaal hen echt interesseert. Het gaat hierbij niet om een hoog leesniveau. Een stripboek of moppenboek kan ook volstaan als de leerling dit graag leest.
  2. Lees samen: Dit kan op meerdere manieren afhankelijk van wat de leerling leuk en prettig vindt. Zo kun je het voor-koor-door* principe hanteren of om en om een bladzijde lezen. Het samen lezen kan met een leesmaatje in de klas en natuurlijk ook thuis met ouders. Er bestaan ook samenleesboeken. Deze boeken zijn hiervoor speciaal geschreven en bevatten twee verschillende leesniveaus.
  3. Digitaal lezen: Laat de leerling lezen van een Ipad of E-reader. Dit spreekt sommige leerlingen meer aan dan lezen uit een boek. Tevens is het fijn dat de lettergrootte en verlichting naar voorkeur kunnen worden aangepast.
  4. Lezen en bewegen: Voor leerlingen die stilzitten lastig vinden, is het een idee om het lezen te combineren met iets actiefs. Zo kunnen er in de klas verschillende spellen gedaan worden. Een voorbeeld daarvan is levend memory. De leerlingen krijgen ieder een woord op een kaartje. Twee leerlingen moeten proberen twee dezelfde woorden te vinden. Er kunnen ook kaarten met woorden verstopt worden in de klas. De leerlingen zoeken zo snel mogelijk het kaartje met het gevraagde woord. Het is misschien wat chaotisch, maar hierdoor zijn de leerlingen wel op een actieve manier met lezen bezig.
  5. Spelend lezen: Er zijn verschillende spellen in omloop, zoals woordkwartet en Halli Galli met woorden of letters. Tevens zijn er sites waar op speelse wijze geoefend kan worden met lezen en spelling, zoals www.woordkasteel.com.
  6. Digitale prentenboeken: deze zijn onder andere te vinden op de site www.leesmevoor.nl. Het prentenboek wordt voorgelezen en de tekst staat in beeld. De animatie stimuleert het leesplezier.
  7. Blijf in de klas voorlezen: Het zorgt er voor dat leerlingen meer gemotiveerd raken om zelf te willen lezen. Dit geldt niet alleen voor de lagere klassen, maar ook voor groep 8.
  8. Toneellezen: Leerlingen lezen in een groepje, elk hun eigen rol. Doordat de leerlingen de rol van een personage op zich nemen, bevordert dit het leesplezier en gebruik van intonatie. Eventueel kan aan het eind van de week het toneelstuk worden opgevoerd.

*Bij het voorlezen leest de leerkracht of ouder een stukje tekst voor in een normaal tempo en met een goede intonatie. Het kind volgt met de ogen de tekst. Koorlezen betekent dat de leerkracht of ouder en het kind het stukje tekst samen hardop lezen, waarbij de volwassene het tempo bepaalt. Bij het doorlezen (of zelf lezen) leest het kind de tekst zelf hardop voor in niet al te lange stukjes. De taak van de leerkracht of ouder is om feedback te geven op het lezen.

Let wel, de perfecte tip bestaat niet. Kijk altijd naar de leerling zelf en wat bij hem of haar past.

Sandra van den Boogaard - Verrijt en Anouk van Hoof
Dyslexiebehandelaren bij BCO Onderwijsadvies

Bekijk ons aanbod op het gebied van taal- en leesonderwijs

Er zijn 0 reacties

Wij horen graag uw mening, laat een reactie achter

Velden met een * zijn verplicht.