Over onsBlog

‘Centraal!’

Erno Mijland 25 oktober 2018

Als je wel eens met de trein reist, weet je het. Je stapt uit ‘op centraal’ en je bent in het hart van de stad. Er is overal om je heen levendigheid, het zindert, je kunt alle kanten op. In deze setting staan niet de conducteur of de machinist centraal. Ook jij als reiziger staat niet centraal. Het gaat om het reizen, de beweging, op weg zijn naar boeiende bestemmingen die je nieuwe dingen gaan opleveren: een nieuwe jas, nieuwe beelden, een goed gesprek.

De leerkracht centraal.
De leerling centraal.

Twee invalshoeken, twee kampen die soms fel met elkaar in debat gaan. Gekakel. Het staan op strepen. Ja maars. Niet meer naar elkaar luisteren. Ik heb de neiging te gaan roepen. ‘Jongens, meisjes, even centraal!’ Om er vervolgens een andere invalshoek in te gooien. Want waar gaat het om in het onderwijs, in de school? Wat is uiteindelijk de bedoeling? Precies: dat er iets, liefst zo veel mogelijk geleerd wordt. Door leerlingen, maar ook door leerkrachten, van en met elkaar, individueel of in diverse samenstellingen. Het draait op school allemaal en altijd om leren. Ik zeg: het leren centraal.

Als je het leren centraal stelt, bepaalt dat vervolgens waar je op let als je door de school loopt, kijkt naar wat er in een klas gebeurt of in je team, naar methodes of aanpakken, als je praat met leerlingen, leerkrachten, de directeur. Ongetwijfeld kom je dan situaties tegen waarin nauwelijks geleerd wordt of meer geleerd zou kunnen worden. Daarover kun je in dialoog. Hoe zou het anders kunnen? Hoe zorgen we ervoor dat er weer of meer geleerd wordt. Wat doet de leerkracht dan anders? Wat doet de leerling dan anders? Wat vraagt het van de omgeving? Als je verder wilt komen, stel dan niet het debat centraal, maar de dialoog. Ik hoor het fluitje van conducteur. Tijd om in te stappen.

 Dit blog is eerder verschenen in onze nieuwsbrief van oktober 2018

Er zijn 0 reacties

Wij horen graag uw mening, laat een reactie achter

Velden met een * zijn verplicht.