Ieder mens heeft talenten. Ieder mens heeft meningen. Ik geniet ervan om die kwaliteiten van mensen binnen het onderwijs te zien en samen met hen op avontuur te gaan in onderwijsland.

Sinds 2007 ben ik werkzaam als onderwijsadviseur en houd ik mij bezig met de ontwikkeling en kwaliteitsbewaking van voor- en vroegschoolse educatie (VVE). De diversiteit in het werken met zowel gemeenten als werkveld vind ik heerlijk en geeft me het gevoel dat we als één team aan verbetering werken. Het opstellen en uitvoeren van een op maat gemaakte VVE-monitor is een van mijn speerpunten. Daarnaast verzorg ik implementatie- en nascholingstrajecten bij verschillende VVE-methodes, zoals Ko-totaal en Piramide.

Ik studeerde Pedagogische wetenschappen (afstudeerrichting orthopedagogiek) aan de Radboud Universiteit te Nijmegen, waarna ik als leerkracht van groep 1-2 aan de slag ging. Als kenniskringlid van het lectoraat Evaluerend Handelen in de speciale onderwijszorg bij Fontys Opleiding Speciale Onderwijszorg (OSO) was ik vier jaar verbonden aan VSO De Korenaer in Eindhoven. Op De Korenaer bracht ik in samenwerking met het team, middels schoolspecifiek onderzoek, het evaluerend handelen van docenten op gang.

Thema’s

  • VVE-beleid
  • VVE-monitoring Implementatie
  • VVE-programma’s
  • Implementatie KIJK! 0-6
  • Rekenen in groep 1-2
  • Opbrengstbewust spelen

Publicaties

  • Hillen, J. &  Van Haren, L. (2012). Wiskunde A met jonge kinderen. De wereld van Het Jonge Kind HJK, 39(5), 16-18.
  • Van Haren, L., & Hillen, J. (2015). Bouwen aan de bouwhoek: Creatief spelen voor jongens en meisjes. De wereld van Het Jonge Kind HJK, 43(3), 28-31.
  • Van Haren, L., Wichers-Bots, J., & Blonk, A. (2008). Professionalisering door schoolspecifiek onderzoek. Tijdschrift voor orthopedagogiek, 11(47), 444-459.

 

Lia van Haren is betrokken bij de volgende diensten