Lana Goossens
adviseur

The future belongs to the curious. The ones who are not afraid to try it, explore it, poke at it, question it and turn it inside out.
Ik vind het belangrijk dat er binnen het onderwijs en de kinderopvang plaats is voor het kunnen en durven stellen van vragen. Het nieuwsgierig zijn én dit ook blijven speelt hierbij een grote rol. Dit geldt voor leerlingen, leerkrachten en natuurlijk ook voor mijzelf.
Binnen BCO Onderwijsadvies werk ik als onderwijsadviseur op het gebied van onderzoekend leren en het jonge kind. Bij de begeleiding van (voor - en vroeg-) scholen werk ik altijd vanuit de specifieke behoefte van het team en coach ik de leerkrachten en pedagogische medewerkers om hun eigen vaardigheden te verbeteren. Mijn begeleiding kenmerkt zich door enthousiasme, uitgaan van wat er al is en wat al goed werkt, positiviteit, actieve betrokkenheid en openstaan voor nieuwe uitdagingen.
Ik wilde niet per se van jongs af aan al in het onderwijs werken, maar na vrijwilligerswerk op een basisschool in Thailand, kwam ik terug in Nederland en wist ik dat ik mijn passie voor het onderwijs gevonden had. In Nijmegen heb ik toen de Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (ALPO) en daarna de Master Onderwijskunde gevolgd. Vervolgens heb ik bij het Wetenschapsknooppunt (WKRU) van de Radboud Universiteit gewerkt. Nu ben ik werkzaam bij BCO Onderwijsadvies en blijf ik doorgaan met het inspireren van mensen binnen het onderwijs en de kinderopvang om met de uitdagende didactiek van onderzoekend leren aan de slag te gaan.
Dit zijn mijn aandachtsgebieden:
- Ontwikkeling van het jonge kind
- Onderzoekend leren
- Voorschoolse educatie
- Basisonderwijs
Deel deze pagina
Lana Goossens is betrokken bij de volgende diensten
-
Onderzoekend leren: hoe dan? Nou zo!
Worstel je als leerkracht met vragen als ‘Hoe ziet onderzoekend leren er in de praktijk uit?’ of ‘Hoe begeleid ik leerlingen bij het stellen van een onderzoeksvraag?’ Wij gaan...
-
Ontwikkelingsvolgsystemen voor het jonge kind
KIJK!, Looqin, OVM, HOREB, Cito, Schatkist, Kleuterplein, Ko-totaal en Doen, Praten, Bewegen! Allen gemaakt om je te helpen de ontwikkeling van jonge kinderen te volgen. Wij...
-
Werk aan de spelhoek
Wil je in jouw klas hoeken die kinderen uitdagen of meer weten over het begeleiden van spel in hoeken? Meld je, dan gaan we samen aan het werk!
-
Krachtig vraaggestuurd leren
Hoe doe je een beroep op de verwondering en nieuwsgierigheid van leerlingen? Hoe roep je vragen op die leerlingen uitdagen tot leren? En hoe verbind je die met onderwijsdoelen?...
-
Onderzoekend leren met Blink Wereld - geïntegreerd
Werk je als leerkracht met je team met het lesmateriaal van Blink Wereld - geïntegreerd? Heb je behoefte aan meer inzicht en praktische ideeën om invulling te geven aan het...
-
Mindmappen: samen met kinderen kennis bouwen
In het kader van onderzoekend leren ben je op zoek naar een werkwijze waarmee je een thema goed in beeld kunt brengen. Je wilt lagen kunnen onderscheiden in het thema maar ook...
-
Leerlingen begeleiden bij het stellen van onderzoeksvragen
Merk je als leerkracht dat leerlingen vaak moeite hebben met het opstellen van een goede onderzoeksvraag? Wil je weten hoe je leerlingen hierin kunt begeleiden? Wij kunnen jou...
-
Leren reflecteren op onderzoekend leren
Vaak schiet het er een beetje bij in. Je bent klaar met je les en dan moet je ook nog evalueren. Je hebt al zo weinig tijd. Toch weet je dat er nog leerwinst te behalen valt voor...
-
Onderzoekend leren: keuzehulp methodes
Hoe vul jij je lessen onderzoekend leren in? Maak je je eigen thema’s? Of heb je behoefte aan een inhoud die al voorbereid is en structuur geeft? Steeds meer uitgevers hebben een...