Isa Claassens
adviseur

Onderwijs is nooit af… gelukkig maar!
Zien wat er al is én zien waar kansen liggen. Het onderwijs durven bevragen en streven naar verbetering. Waarom doen we het zo? Zou het ook anders kunnen? Wat levert dat op? Dat is wat mij drijft. Iedere dag samen groeien naar beter onderwijs. Waarderend kijken naar kinderen, leerkrachten, plannen die zijn gemaakt en acties die zijn ondernomen. Daarnaast zeker niet vergeten stil te staan bij wat er al is en te vieren wat we samen bereiken.
Als onderwijsadviseur bij BCO Onderwijsadvies zet ik mijn liefde voor de zoektocht naar goed onderwijs graag in om scholen en leerkrachten verder te helpen. Voor pionieren mag je mij altijd wakker maken. Dat is ook terug te zien in mijn loopbaan tot nu toe. In de jaren dat ik als leerkracht heb gewerkt, ben ik onder andere betrokken geweest bij het opzetten van tweetalig primair onderwijs voor kinderen vanaf 4 jaar, onderzoekend leren en gepersonaliseerd leren. Daarnaast heb ik mij verdiept in vernieuwingsonderwijs en heb ik de Jenaplanopleiding afgerond. In mijn vrije tijd maak ik deel uit van het vrijwillig bestuur van een nieuw te starten adaptieve basisschool. Deze ervaringen neem ik mee in mijn werk als onderwijsadviseur binnen de gebieden onderzoekend leren en jonge kind.
Dit zijn mijn aandachtsgebieden:
- Ontwikkeling van het jonge kind
- Onderzoekend leren
- Voorschoolse educatie
- Basisonderwijs
Deel deze pagina
Isa Claassens is betrokken bij de volgende diensten
-
Onderzoekend leren: hoe dan? Nou zo!
Worstel je als leerkracht met vragen als ‘Hoe ziet onderzoekend leren er in de praktijk uit?’ of ‘Hoe begeleid ik leerlingen bij het stellen van een onderzoeksvraag?’ Wij gaan...
-
Engels leren voor kinderen van 2 tot 12 jaar
Jonge kinderen hebben het vermogen om taal spelenderwijs te leren. Hun woordenschat groeit snel en ze kunnen - gemakkelijker dan op latere leeftijd - een goede uitspraak...
-
Onderzoekend leren: keuzehulp methodes
Hoe vul jij je lessen onderzoekend leren in? Maak je je eigen thema’s? Of heb je behoefte aan een inhoud die al voorbereid is en structuur geeft? Steeds meer uitgevers hebben een...
-
Keuzehulp: de ontwikkeling van kleuters volgen
Ben jij als onderbouwleerkracht op zoek naar hoe je de ontwikkeling van jonge kinderen goed in kaart kan brengen? Wij laten zien welke mogelijkheden er zijn om ontwikkeling te...
-
Jonge kinderen: de wereld ontdekken met ict
Jonge kinderen komen steeds vroeger (en vaker) in aanraking met verschillende soorten media: televisie, apps, digitaal speelgoed. Hoe gebruik je ict op een effectieve manier in...
-
Implementatie Digikeuzebord
Het Digikeuzebord is ontstaan als hét digitale alternatief voor het traditionele magnetische keuzebord. Op het digibord kunnen leerlingen zelf kiezen waar ze mee aan de slag gaan...
-
Onderzoekend leren met Blink Wereld - geïntegreerd
Werk je als leerkracht met je team met het lesmateriaal van Blink Wereld - geïntegreerd? Heb je behoefte aan meer inzicht en praktische ideeën om invulling te geven aan het...
-
Krachtig vraaggestuurd leren
Hoe doe je een beroep op de verwondering en nieuwsgierigheid van leerlingen? Hoe roep je vragen op die leerlingen uitdagen tot leren? En hoe verbind je die met onderwijsdoelen?...
-
Mindmappen: samen met kinderen kennis bouwen
In het kader van onderzoekend leren ben je op zoek naar een werkwijze waarmee je een thema goed in beeld kunt brengen. Je wilt lagen kunnen onderscheiden in het thema maar ook...
-
Leerlingen begeleiden bij het stellen van onderzoeksvragen
Merk je als leerkracht dat leerlingen vaak moeite hebben met het opstellen van een goede onderzoeksvraag? Wil je weten hoe je leerlingen hierin kunt begeleiden? Wij kunnen jou...
-
Het volgen van de ontwikkeling van leerlingen
Jullie zijn als school begonnen met onderzoekend leren en worden hier als team iedere week een beetje beter in; jullie ontwikkeling is volop in gang. Maar wat leren de kinderen...