Rekenles in Kansrijke Combinatiegroepen

Rekenles in Kansrijke Combinatiegroepen

De methode los durven laten

Rekenexpert Anne van Bijnen staat basisschool De Laak in Wamel al enkele jaren bij namens BCO Onderwijsadvies. Op deze school werken we met combinatiegroepen.

Anne: ‘We zijn samen tot de conclusie gekomen dat het bijna niet te doen is om in de methode de groepen aan elkaar te verbinden. Met de onderdelen meten en meetkunde lukt dat aardig, maar met getallen en bewerkingen is het een ander verhaal. ’ Om deze reden heeft De Laak een nieuwe manier gevonden om clusters te vormen binnen de combinatiegroep. De clustering gebeurt op basis van de onderwijsbehoefte van de leerlingen per leerlijn. De Laak hanteert het onderstaande model als onderlegger:

Klik hier om het volledige model te bekijken: de hoofdfasen van elke leerlijn in relatie tot het drieslagmodel en het handelingsmodel

Helmie: ‘We zijn als leerkrachten gewend om de methode te volgen. De nieuwe manier van kijken vereist juist kennis van de methode, maar nog belangrijker is kennis van de leerlijnen. Met deze kennis maak je als leerkracht keuzes: wat doe je wel en wat doe je niet? De methode gebruik je daarbij als leidraad. Je zet de methode flexibel in om aan te sluiten bij de onderwijsbehoefte van de kinderen in je groep.’

Meer informatie bij annevanbijnen@bco-onderwijsadvies.nl.

<<Terug naar 'Van problematische naar Kansrijke Combinatiegroepen

Klik hier om het bijbehorende artikel te lezen

Downloads